Breathe & Bandha’s (yoga)

Huidige status
Niet ingeschreven
Prijs
47

Omschrijving

Zonder ademhalen wordt leven onmogelijk. Adem halen heeft niet alleen lichamelijke voordelen, maar heeft ook een positief effect op jouw mindset, gemoedstoestand en sportprestaties.

Je kan met jouw adem namelijk jouw bloeddruk en hartslag reguleren. Daarnaast zorgt bewust ademen voor ruimte. Je kan stress en spanning loslaten, waardoor jouw hoofd ook tot rust komt. Je kan met de juiste techniek paniek voorkomen, je beter concentreren en hoofdpijn verminderen. Je kan het zelfs inzetten om beter en dieper te slapen. Je kan van alles bereiken met jouw ademhaling. Denk ook maar eens aan het sporten met de juiste ademhaling, wat kan dat wel niet betekenen voor jouw sportprestaties. Voor mij is bewust adem halen dus the underdog, een onderschatte kracht waar jij iedere minuut van de dag eenvoudig zelf bij kan. Als je maar weet hoe!

De ademhaling, oftewel Pranayama, is in mijn ogen het belangrijkste onderdeel van de yoga. Yoga gaat namelijk niet alleen over  het uitvoeren van de mooiste en perfecte poses. Nee, je leert om juist in ongemakkelijke houdingen, posities en situaties er doorheen te ademen. Je zelf niet gek te (laten) maken en je bewust te blijven van jouw lichaam, jouw grenzen en jouw adem. Yoga IS ademhalen.

Een ander essentieel onderdeel van de yoga is het aanspannen van jouw bandha’s. MIJN WAT?! Ja, jouw bandha’s. Dit zijn bepaalde “spiergroepen” die je zou moeten gebruiken tijdens de yoga. Ken je van die cijfercombinaties op koffers als je gaat reizen? Het is een slot op jouw koffer en zorgt ervoor dat alles wat erin zit beschermd blijft. Dit soort sloten heb jij ook in jouw lichaam. De zogenaamde Bandha’s. Bandha’s betekent letterlijk: opsluiten, aantrekken, afsluiten en vastzetten. Jouw lichaam kent 3 van deze ‘main locks’. Maar je kan ze ook alledrie tegelijkertijd aanspannen.

Maar goed, waarom zou je dat doen? Waarom is het nuttig? Zonder dat je het door hebt, gebruik je jouw bandha’s nu al. Bijvoorbeeld als je zware boodschappentassen moet tillen. Je activeert bepaalde spiergroepen in jouw core, maar doe je dit niet bewust of maar half, hang je al snel in jouw rug. Vandaar dat veel mensen vaak last hebben van hun onderrug. Deze bandha’s helpen je de hele dag om rechtop te staan en rechtop te zitten. Maar even ‘hands up’ als je tijdens het werken voorover gaat hangen of lekker jouw schouders optrekt als je even niet oplet. Door je bewust te worden van jouw bandha’s verbeter je dus niet alleen jouw houding of beweging in het dagelijkse leven, maar vind je ook de kracht voor betere sportprestaties. De bandha’s vormen met samen met de ademhaling DE BASIS voor de yoga.

Dan ook nog een tip voor de zwangeren onder ons: deze training helpt perfect bij jouw zwangerschap en bevalling. Huh? Ja echt, jouw bandha’s hebben te maken met het “trainen” van jouw bekkenbodemspieren. Dit kan jou helpen tijdens jouw zwangerschap, maar ook zeker tijdens de bevalling.

De ademhalingstechnieken komen weer goed van pas bij de bevalling. Het is niet voor niets dat er op de ademhaling wordt geconcentreerd als het menselijk lichaam grote prestaties moet leveren (zoals een bevalling)!

     
Winkelwagen